V průběhu válečných let 1944 a 1945 proběhla nad územím dnešní České republiky celá řada velkých leteckých střetnutí mezi americkým a německým letectvem. V celkových ztrátách vede letecká bitva, která se odehrála zamračeného mrazivého poledne v neděli 17. prosince 1944 v 11:40 v prostoru mezi Olomoucí a Přerovem.
Ke střetu došlo mezi 15. leteckou armádou USAAF (se základnou v Italii) a stíhací eskadrou Luftwaffe JG 300. Za 15. leteckou armádu USAAF se střetu účastnilo 336 bombardérů B-24 Liberator a 191 B-17 Flying Fortess. A jako stíhací doprovod 300 letadel P-38 Lightning a P-51 Mustang. Za německou Luftwaffe se bitvy zúčastnilo 100 stíhaček Messerschmitt Bf 109 G a Fw 190 A-8.
Ztráty 15. letecké armády během této operace činily 19 bombardérů (18 Liberatorů, 1 Fortress) a 6 stihaček (4 Lightningy a 2 Mustangy). Deset amerických strojů dopadlo na zmrzlou moravskou půdu, osm z nich byly bombardéry, s nimiž bylo ztraceno i 84 příslušníků jejich osádek.
K čemu dne 17. prosince 1944 došlo?
V Horním Slezsku se nacházel komplex tří závodů na výrobu syntetického benzinu, k němuž patřily dva sesterské závody Blechhammer-Sud a Blechhammer-Nord (dnes Blachownia Slaska v Polsku) uvedené do provozu v roce 1944 a jako třetí závod Odertal (dnes Zdieszowice). První dva produkovaly asi 35 tisíc tun pohonných hmot měsíčně, zatímco třetí produkoval 15 tisc tun měsíčně. Vzhledem ke skutečnosti, že se jednalo o strategickou výrobu, naprosto klíčovou pro zásobování a činnost německých vojsk, staly se uvedené závody terčem náletů amerického letectva. Po náletu 7. července 1944 produkce prudce poklesla, ale rekonstrukční práce probíhaly rychle a proto se nálety opakovaly. Operační štáb 15. letecké armády v jihoitalském Bari rozhodl o uskutečnění rozsáhlé letové akce, jejíž cílem byla tři výše uvedená místa.
Operační datum bylo stanoveno na 17. 12. 1944 a do vzduchu se dostalo celkem 827 letadel s tímto dělením podle typů: 191 letadel Fortress (5th Bombardment Wing-BW), 105 Liberatorů od 55. BW a 231 Liberatorů od 49. a 304 BW. Tento obrovský konvoj mělo chránit celkem 93 stíhacích letounů Lightning (305th Fighter Wing-FW) a 207 Mustangů od 306. FW. Bombardovací letadla byla vyzbrojena pumami a čtyřkulometnými střeleckými věžemi na hřbetě a zádi.
Vzhledem k probíhající německé ofenzívě v Ardenách a silnému tlaku na východní frontě nepředpokládala americká armáda větší odpor německých stíhačů. Skutečnost však byla úplně jiná. Navzdory nepříznivému počasí se německá armáda vzchopila k dosud největší obranné protiakci. Jakmile Němci zachytili radiolokátory umístěnými na Istrijském poloostrově svazy amerických letadel, vyhlásili poplach a kolem 10.45 h vyslal Štáb ochrany říše vstříc svazu amerických letadel kompletní stíhací eskadru JG-300. Většina jejích skupin byla umístěna na letišti Lobnitz, jižně od Berlína.
Do akce byly nasazeny těžce ozbrojené Focke-Wulfy Fw 190A-7 a A-8, které byly doprovázeny lehčími Messerschmitty Bf 109G-10 a G-14. Podle odhadu Američanů bylo do akce nasazeno asi 100 německých stíhaček. V nich seděli převážně zkušení piloti se znalostí létání ve ztížených meteorologických podmínkách. Němečtí stíhači, správně navedeni pozemním řídícím střediskem, využili situaci, kdy v důsledku nepříznivého počasí se americký stíhací doprovod zpozdil, a tím nezajistil nutnou ochranu těžkých bombardérů.
K prvnímu úderu došlo asi v 11.50 h v prostoru mezi Olomoucí, Prostějovem a Přerovem a poté následoval útok – jak to vyplynulo z amerického hlášení – s mimořádnou agresivitou. Těžce opancéřované stodevadesátky pronikaly hustou obrannou palbou Liberatorů a doposud kompaktní boxy letounů se začaly rozpadat.
Bilance bitvy
Ztráty 15. letecké armády během této operace činily 19 bombardérů (18 Liberatorů, 1 Fortress) a 6 stíhaček (4 Lightningy a 2 Mustangy), způsobené stíhači, protiletadlovým flakem nebo technickými závadami na letounech. Deset, tedy skoro polovina ze ztracených amerických strojů, dopadlo na zmrzlou moravskou půdu, osm strojů byly bombardéry, s nimiž bylo ztraceno i 84 příslušníků jejich osádek.
Ztráty německé stíhací eskadry JG 300. dne 17. 12. 1944 způsobené palbou bombardérů, doprovodných stíhačů nebo poruchami byly: 51 letadel a 22 mrtvých pilotů.
Když urputný boj skončil ztrátou více než šedesáti letounů na obou stranách, nikdo ještě netušil, že šlo o vůbec největší měření sil mezi americkým a německým letectvem nad naším územím. Až do konce války nebyl tento krvavý primát překonán.
K ohromné letecké bitvě nad Hanou ze dne 17. prosince 1944 jsou nyní, po letech usilovného studia k dispozici poměrně přesná čísla od obou bojujících stran. Mnoho otázek však zůstává ještě nezodpovězeno. Dílčí odpovědi však mohou dát letečtí archeologové, kteří neustávají v úsilí o vyzdvižení trosek letounů, které onoho zamračeného prosincového poledne zmizely nad zasněženou moravskou zemí.
Sestřelené americké letouny nad českým územím
Místo a čas dopadu: Troubky (okr. Přerov), 11.50 hodin Typ letounu: B-24J „35″ Výrobní číslo: 44-41016 ![]() Osud letounu: Po útoku stíhačů začal stroj hořet, následovala ztráta části pravé poloviny křídla, Liberator se dostal do vývrtky a pak ve vzduchu vybuchl. Osádku exploze vymrštila ven do zimního chladu, ale jen čtyřem mužům bylo dopřáno zachránit se na padácích. Zbylým šesti, včetně velitele letounu 2/Lt Thomase K. Westa, to již souzeno nebylo; nalezli je mrtvé poblíž vraku. Zraněného radistu a bombometčíka zajali Němci krátce po doskoku. Druhý pilot Edmund Kasold s navigátorem Thomasem Qualmanem se rozhodli přejít z Moravy na Slovensko, aby se přidali k partyzánům majora Murzina, kam však nakonec nedorazili. Po několikadenním putování ve sněhu a mraze našli útočiště v domě Fan Mrnuštíkové v Liptále u Vsetína. Partyzáni po české spojce americkým letcům vzkázali, aby se vzdali Němcům, což také po domluvě místního faráře Vališe udělali. Další informace:
|
Místo a čas dopadu: Kokory (okr. Přerov), 12.00 hodin Typ letounu: B-24J “69″ Výrobní číslo: 42-51319 Označení: Posádka: Frederick B. Capalbo Osud letounu: |
Místo a čas dopadu: Kozlov (okr. Olomouc), 12.00 hodin Typ letounu: B-24J „77″ Výrobní číslo: 44-41158 Označení: Posádka: 767. squadrona 2/Lt Max M. Hailey Osud letounu: |
Místo a čas dopadu: Olomouc-Neředín, 12:00 hodin Typ letounu: B-24J „26″ Výrobní číslo: 42-52025 Označení: „Arsenic and Lace“ Posádka: 765. squadrona 461. BG Osud letounu: |
Místo a čas dopadu: Libina (okr. Šumperk), 12.05 hodin Typ letounu: B-24J „38″ Výrobní číslo: 42-51835 Označení: Posádka: Osud letounu: 825. squadrona 484. BG1/Lt Roger A. Martin Němečtí stíhači skoncovali i s B-24J (,,červená 38″). Na palubě bylo celkem 11 členů osádky, kteří všichni v důsledku pádu letadla a devastující energii vybuchujících pum zahynuli. |
Místo a čas dopadu: Václavov (okr. Šumperk) Typ letounu: B-24J (,,28″) Výrobní číslo: 42-50934 Označení: ,,Little Joe“ Posádka: Osud letounu: Posádka odhazovala během poslední fáze letu před pokusem o nouzové přistání pumy. Stroj při pokusu o nouzové přistání narazil do kopce u Václavova, třem členům posádky se podařilo vyskočit padákem, zbývajících osm mužů včetně 1/Lt Charlese A. Himmlera zahynulo. Zbylí tři se na padácích bezpečně snesli na zem. Místní Němci je zakrátko postupně dopadli a předali do zajetí. Útočník, Lt. Kraft od III./JG 300, sám musel opodál svou zasaženou stodevítku opustit na padáku. Místní německé obyvatelstvo jej pak neslo na ramenou jako hrdinu. |
Místo a čas dopadu: Rokytnice (okr. Přerov), 12.10 h Typ letounu: B-24J Výrobní číslo: 42-78671 Označení: „Black Jigg“ Posádka: Osud letounu: Stroj dopadl pravděpodobně u Rokytnice, kde byli nalezeni dva mrtví letci. Ostatních osm se zachránilo na padácích a byli zajati. |
Místo a čas dopadu: Palačov (okr. Nový Jičín), 12.30 h Typ letounu: B-24J Výrobní číslo: 42-50953 Označení: „Flying Finger“ (Létající prst) Posádka: Osud letounu: |
Zdroj: Jiří Rajlich (Historický ústav Armády ČR), Krvavá řež nad Hanou |