Proniknout na americký trh není nemožné, důležité ovšem je zřídit tam pobočku, shodují se majitel společnosti Emco Zdeněk Jahoda a spolumajitel společnosti Brand Embassy Vít Horký. Uvedli to na debatě, kterou uspořádal Český klub absolventů IVLP (International Visitor Leadership Program).
„Do Spojených států dnes vyvážíme zhruba dvě procenta veškerého zboží a služeb, které míří do zahraničí. Jedná se o stejné číslo jako před sto lety,“ připomněl stoleté výročí česko-amerických vztahů spolumajitel investičního fondu QUANT Aleš Michl. Klíčovou podmínkou pro úspěch v zámoří je potom založení tamní pobočky, myslí si Vít Horký z Brand Embassy, která vyvíjí firemní software pro práci se sociálními sítěmi. „Ve Spojených státech sice můžete prodávat bez zázemí, ale pokud chcete růst výrazněji, potřebujete americkou pobočku a lokální zaměstnance,“ má jasno Horký.
Brand Embassy původně prezentovala svou značku ve Spojených státech jako evropskou, což byl taky jeden z důvodů, proč na trhu uspěla až na šestý pokus. „Na americké klienty platí, když tam máte kancelář, pobočku a působíte americky. Nyní zaměstnáváme tři seniorní pracovníky, kteří jsou zhruba čtyřikrát až pětkrát dražší než Češi na stejné pozici, ale vyplatí se nám to,“ uvedl Horký. Podobnou cestu preferuje také výrobce cereálií Emco, který si pobočku v USA založil v lednu. Dosud byla firma kvůli její absenci závislá na distributorovi. „Nyní dodáváme do čtyř řetězců, mezi nimi je i významný Walmart, ve kterém prodáváme bezlepkovou čokoládovou tyčinku,“ řekl Jahoda. Emco ve spojených státech ročně utrží 25 až 30 milionů ročně. Přispět k růstu českého exportu do Států se snaží také projekt rodiny Rausnitzů Meohub, v rámci kterého pomáhají tuzemským firmám s pronikáním na cizí trh. Kromě zajištění provozu kanceláří MeoHub českým exportérům pomáhá také například s administrativou při zakládání americké pobočky.